Bij Jezus kom je Thuis!

Lees hier meer over Stichting Naar House, het geloof in Jezus en over je muziekkeuze.

Over zwervers, gabbers, moeders met kinderen en een kop koffie

Zoals u waarschijnlijk weet gaan wij wekelijks enkele dagen evangeliseren in winkelcentra. Om u van dit onderdeel van het werk een beeld te geven, vindt u hieronder een verslag van een evangelist die regelmatig met ons meewerkt. Wij zijn dankbaar te kunnen zeggen dat bij veel van deze acties mensen door Gods genade tot bekering komen. In de week voor het ter perse gaan van deze nieuwsbrief kwamen weer acht mensen door Gods genade tot bekering.

Dit is zo ongeveer het drukste punt van de stad
Vandaag gaan we naar een evangelisatie-actie in het centrum van Rotterdam. Sinds kort hebben we een vergunning om met de evangelisatie-bus te staan op de kruising van de Lijnbaan met de Beurstraverse. Dit is zo ongeveer het drukste punt van de stad. Bijna iedereen die gaat winkelen komt er langs.

De eerste zwerver komt een kop koffie halen
Als we het centrum binnen rijden zie ik nog maar weinig mensen lopen. Dat komt waarschijnlijk omdat het nog zo vroeg is. Midden in het centrum zetten we de bus neer met daaromheen de tafels, parasollen en krukjes. In de bus pruttelt de koffie en de eerste zwerver komt een kop koffie halen. Een collega-evangelist zet verschillende evangelisatie-folders op de tafeltjes in en om de bus en daarna beginnen we met gebed. Tot slot volgt de instructie door de coördinator en dan kunnen mijn acht collega-evangelisten en ik beginnen.

We praten over zijn leven op straat
Ik drink nog even van mijn koffie en wil net naar buiten lopen als een man van middelbare leeftijd binnenkomt. Hij is zwerver. Hij komt binnen om even op te warmen. Ik geef hem een beker koffie en zo komen we in gesprek. We praten over zijn leven op straat, over wat hij heeft meegemaakt en tenslotte ook over de Here Jezus. Ik mag hem vertellen wie de Here Jezus is, wat Hij gedaan heeft en dat Hij nog steeds leeft. Na een lang gesprek mag ik met hem bidden. Daarna moet hij echt weer vertrekken omdat hij zijn straatkranten nog moet zien te verkopen. Ik geniet nog even na. Heerlijk dat ik mocht vertellen wat de Here God wil doen voor hem.

Onder het genot van een kopje koffie
Ondertussen lopen er al wat meer mensen en ik ga maar eens naar buiten. Daar sta ik dan en gewapend met verschillende soorten folders, probeer ik met iemand in gesprek te komen. Na een aantal mensen aangesproken te hebben, heb ik een fijn gesprek. Gewoon zomaar een mevrouw die vraagt wie Jezus was. In de bus mag ik haar onder het genot van een kopje koffie het evangelie uitleggen. Nadat ik bijna een uur met haar gesproken heb, vertrekt ze weer, maar niet zonder dat ze belooft om nog eens terug te komen. In mijn hart dank ik de Here God dat Hij Zijn Zoon gegeven heeft en dat Hij mij wil gebruiken om dat aan deze mensen te vertellen.

Voor de bus is het behoorlijk druk
Het is ondertussen al tegen tweeën en voor de bus is het behoorlijk druk. Het begint nu echt goed te lopen. Verschillende mensen blijven staan om een foldertje aan te pakken of over de Here Jezus te praten. Het enige dat ik nu nog mis zijn de gabbers, maar ja, misschien kom ik er nog wel een paar tegen. Een moeder met twee kleine kinderen komt langs, ik geef hen ieder een lolly en met de moeder praat ik over de Here Jezus. Als ze weer verder loopt heeft ze wat folders in haar handen over geloven in de Here God en de Here Jezus Christus.

Na veel omwegen komen we bij de Here Jezus uit
"Hé, jullie stonden vorige week bij de Energiehal!". Als ik me omdraai zie ik een leuke gozer met een prachtig kaal koppie, vier of vijf oorbellen, een Rotterdam Terror Corps-bomberjack en een heel mooi trainingspak. Een gabber. Gelukkig heeft hij even tijd voor een gesprekje. Hij vertelt hoe hij in de housewereld verzeild is geraakt en dat hij het eigenlijk best wel leuk vindt. Hij vertelt mij een heel verhaal over het gabber zijn, drank, drugs en muziek. Dan komt de vraag wat daar dan zo op tegen is. Nou daar sta ik dan, met een gabber die ik mag uitleggen waarom we doen wat we doen! Ik waarschuw hem tegen de gevaren van de housemuziek en -cultuur. Na veel omwegen komen we bij de Here Jezus uit. Eerst wil hij er helemaal niets van weten maar langzamerhand wordt hij wat minder stug en is er een normaal gesprek mogelijk. Ik maak een afspraak voor de eerst volgende houseparty en dan gaat hij weer. Hij zal er nog eens over nadenken. Nou, dat hoop ik dan maar.

Hij is Degene die alles uiteindelijk uit moet werken
Het is bijna vijf uur en het wordt weer stiller in de stad. De mensen gaan naar huis en wij ook. Met een voldaan gevoel ruim ik samen met de andere evangelisten de tafels, parasollen en folders op. Tot slot eindigen we met gebed. Het is zo fijn om na een dag evangeliseren alle mensen waar je mee gesproken hebt samen bij onze machtige God te brengen. Hij is Degene die alles uiteindelijk uit moet werken. Wanneer de bus de stad uitrijdt ben ik intens gelukkig dat de Here God mij wil gebruiken om Zijn blijde boodschap te brengen.