Bij Jezus kom je Thuis!

Lees hier meer over Stichting Naar House, het geloof in Jezus en over je muziekkeuze.

Dance Parade

In een wolk van stof staan een enkele (acht) evangelisten bij de ingang van het eindfeest van de Dance Parade in Rotterdam. Er worden folders uitgedeeld en lolly's met bijbelteksten er aan. Aan de hand daarvan proberen de evangelisten jongeren te bereiken met het evangelie.

Lolly's
Tenminste… het overgrote deel van de mensen zijn jongeren, maar deze danceparty is wat anders dan anders. Er zijn zelfs kleine kinderen aanwezig. We bieden een klein jongetje van ongeveer drie jaar een lolly aan. Aan deze lolly zit een klein briefje met een bijbeltekst er op. Zijn moeder zegt tegen hem: "Nu heb je de hele dag een zonde gespeeld en nu krijg je toch nog een lolly van God." Het is wat vreemd uitgedrukt… diep van binnen wist ze blijkbaar dat een danceparty niet de beste plaats is om te zijn. Toch is God genadig over mensen die van Hem weglopen. Er is niemand die van nature naar God zoekt, maar Hij zoekt in Zijn liefde de mensen om hen te redden.

Vlucht
De boze speelt in op de verkeerde verlangens van de mensen en probeert hen te vullen met het surrogaat van deze wereld. Massa's mensen komen er op af en een meisje vertelt dat het overgrote deel van de mensen dat bij deze party aanwezig is op zoek is. Ze willen de werkelijkheid even ontvluchten. Zijzelf wil dat ook maar ze wil geen hulp van God. "Ik wil me niet binden aan één bepaalde God. Ik heb zelf een mix gemaakt van allemaal dingen uit allerlei godsdiensten en ik heb besloten daarin te geloven."

Schokkend
Het is schokkend te zien hoe jongeren niets van God willen weten en hun heil zoeken in een wereld vol verkeerde muziek, perversie, bedrog en verslaving. Vooral als je tijdens een houseparty ook drugs gebruikt kom je gemakkelijk in een andere werkelijkheid terecht. Als jongeren in trance raken staan ze eigenlijk willoos open voor alles om hen heen en hun hersenen nemen alle prikkels die tot hen komen als een spons op. Wanneer je dit weet is het erg moeilijk om te zien hoeveel jongeren er op de party af komen.

Teksten
Omdat de Dance Parade een openluchtparty is kunnen we de muziek goed horen. Af en toe vangen we teksten op: "Thank you very much for the darkness" en "You're in the Hell". Teksten die vroeger alleen gebruikt werden bij hardcoreparty's hoor je nu blijkbaar ook op de dance parade. Dit is waar jongeren mee gevuld worden op momenten dat ze zich helemaal overgeven aan de muziek. Dit is wat jongeren opzoeken. Gelukkig is er een God die hen zoekt en die hun ziel wil verzadigen met het goede.

Genesis 13
God is op zoek naar harten die Hij kan vullen. Mensen kunnen nooit zo ver van Hem verwijderd zijn dat Hij hen niet meer kan bereiken. Zelfs in deze duistere wereld bij de Dance Parade ontmoeten we een meisje die al in de Bijbel aan het lezen is: "Ik ben nog maar in het begin, in Genesis 13, maar ik wil ook vinden wat jullie gevonden hebben en ook zo zeker zijn. Maar ik moet het wel zelf vinden. Ik wil het niet hebben van horen zeggen." Nadat we haar verteld hebben dat de Bijbel zegt dat wie zoekt ook zal vinden verdwijnt ze met haar vriend naar de ingang van de party.

50.000
Het lijkt onbegonnen werk als je met handjevol christenen tussen 50.000 feestvierders het evangelie probeert te verkondigen. Maar God werkt. Er ontstaan heel gemakkelijk gesprekken en verschillende jongeren beloven in de Bijbel te gaan lezen. Een jongen gaat een bijbelstudie volgen en zal het kantoor bellen voor het adres van een engels sprekende gemeente. Er wordt geluisterd. Jongeren stellen vragen. Wat zijn we dankbaar dat we tussen die massa mensen jongeren het evangelie mogen uitleggen! We mogen vrucht zien op de gesprekken en verwachten dat de Here nog veel meer doet dan wij bidden of beseffen.